‘Een kwart van de Vlaamse bevolking zegt niet waakzaam te zijn als het gaat om haar gegevens wanneer ze klikt op de link in bijvoorbeeld een sms (1). Zo riskeren mensen in de val te trappen van cybercriminelen. Daarom kwam ik nu overeen met de grootste telecomoperatoren van ons land dat ze een systeem ontwikkelen waardoor ze valse sms’en nog beter kunnen tegenhouden,’ kondigt minister van Telecommunicatie Petra De Sutter (Groen) aan. De cijfers komen van het nieuwste rapport van onderzoekscentrum imec. De Sutter waarschuwt dat in de eindejaarsperiode meer cyberfraude voorkomt.
Petra De Sutter trekt nu ruim 2 miljoen euro uit waarmee telecomoperatoren software zullen ontwikkelen om frauduleuze sms’en tegen te houden. Het geld komt uit de pot van het Europese Herstelplan (2). De software zal binnen een jaar volledig operationeel zijn. ‘Vorig jaar maakte het zogenaamde FLUBOT-virus nog duizenden slachtoffers. Mensen klikten zonder veel nadenken op een link in een sms waardoor er een app toegangscodes tot mobiel bankieren kon onderscheppen,’ weet De Sutter.
‘9 op 10 Belgen heeft tegenwoordig een smartphone (2). Dat is dus een belangrijk toestel geworden. Daarnaast blijkt ook dat de helft van de bevolking zich niet goed geïnformeerd voelt over de risico’s van cybercriminaliteit in het algemeen. ‘Meer bewustzijn creëren is daarom één ding, zorgen dat mensen niet meer in de val kunnen trappen een ander. Daarom zullen we betere spam filters inbouwen om mensen te beschermen.’
‘Daarvoor kijken we ook naar telecomoperatoren. Zij houden voor hun klanten vandaag al valse sms’en tegen, maar soms glippen er toch nog door de mazen van het net. Dat net maken we nu fijnmaziger. Via een systeem dat automatisch alarm zal slaan waardoor de telecomoperatoren meteen ingrijpen als verdacht veel sms’en vanuit een bepaald nummer worden verstuurd. We tekenen daarover een overeenkomst met telecomoperatoren,’ klinkt het bij De Sutter.
‘Het fenomeen waarbij valse sms’en worden gestuurd, heet smishing en is een vorm van het al bekendere phishing. Bij dat laatste gebeurt de fraude via mails die mensen op het verkeerde been zet. Volgens experts is de eindejaarsperiode al jaren een moment waarin er meer cyberfraude is. Haast iedereen verwacht in die periode wel eens een pakje en kan zo gemakkelijk op het verkeerde been worden gezet met een mail of sms over een levering’, zegt ze tot slot.
De overeenkomst wordt in eerste instantie ondertekend door Telenet en Proximus.
Bronnen/Sources:
1. IMEC, Digimeter 2021, p 124. (onderste regel, tabel 1)
2. IMEC, Digimeter 2021, p.24 ev. en BAROMÈTRE 2021 de maturité numérique des citoyens wallons, p.4-6