Tot voor kort zei de postwetgeving niets over pakketbrievenbussen, kortweg pakjesbussen. Dat verandert Minister van post Petra De Sutter nu/donderdag met een Koninklijk Besluit. ‘De bussen zijn gemaakt om pakjes in achter te laten. Perfect voor mensen die online winkelen en in landelijk gebied wonen. Als ze niet thuis zijn, laat de bezorger de bestelling erin achter. Zo moet die geen twee keer rijden,’ klinkt het bij De Sutter. Ze vult hiermee een leemte in de wet. Het KB ligt vandaag/donderdag op de ministerraad.
‘De verkoop van pakjesbussen zit in de lift in ons land. Dat begrijp ik. Je loopt daardoor geen thuislevering meer mis en geen extra gereden kilometers meer om het pakje alsnog in ontvangst te nemen. Dat betekent dan weer minder tijdverlies en geen extra uitstoot. Alleen het wettelijk kader ontbrak, daar zorgt mijn Koninklijk Besluit nu voor,’ legt ze uit. Dit Koninklijk Besluit vult het bestaande Ministerieel Besluit aan van 2007 dat werd geschreven voor gewone brievenbussen.
De Sutter weet dat pakketbussen vooral goed zijn voor het milieu op het platteland: ‘Volgens een VUB-studie uit 2021 zijn thuisleveringen op het platteland duurzamer dan leveringen in ophaalpunten, in steden is dat omgekeerd. Dat komt omdat de grote afstand tot ophaalpunt mensen vaak aanzet om een auto te gebruiken. Als mensen dan niet thuis zijn, kan een pakje veilig achtergelaten worden in de pakjesbus.’
De minister van post weet dat 70% van de pakketjes in ons land geleverd wordt in steden en in de rand daarvan. ‘Uit een studie van de Universiteit Antwerpen blijkt dat ongeveer 30% van onze pakjes geleverd wordt in landelijke gebieden. We kunnen dus zeggen dat e-commerce overal populair is.’
‘Uit cijfers van vorig jaar weten we bijvoorbeeld dat drie op tien Belgen minsten één keer per maand iets koopt via het internet. Hiermee belandt ons land op de 28ste plaats in de ranking van e-commerce in de wereld. Alles wijst erop dat die populariteit alleen maar zal toenemen,’ zegt ze tot slot.