Vandaag keurde de ministerraad een uitgebreide, nieuwe telecomwet goed. Daarbij valt vooral het luik rond het sociaal tarief op, met automatische toekenningen, een mogelijke uitbreiding naar mobiele telecom en – eindelijk – een indexering van de toelagen. ‘Terwijl het leven elk jaar duurder wordt, werd het sociaal tarief niet geïndexeerd, zegt minister Petra De Sutter. Dat kon echt niet meer.’
Om de paar jaar maakt de federale regering werk van een nieuwe telecomwet. Daarbij worden veel Europese regels omgezet in nationale wetten, maar er worden ook eigen accenten opgenomen. ‘Het is belangrijk dat de regelgeving in deze sector die zo snel verandert, regelmatig up to date gebracht wordt’, zegt minister De Sutter. ‘Dat verwacht Europa ook van ons. Maar tegelijk mogen we ook trots zijn, want veel aspecten van de nieuwe, Europese richtlijnen rond telecom, komen rechtstreeks uit het beleid dat België al voerde. Denk aan consumentenbescherming, bijvoorbeeld rond het Easy Switch-systeem, waarbij Europa ons systeem bijna letterlijk overneemt.’
Sociale tarieven
Het belangrijkste aspect aan de nieuwe telecomwet is het sociale luik. Zo worden de sociale tarieven stevig hervormd, zodat we niemand achterlaten in de alsmaar digitalere samenleving van vandaag. En opvallend, naast het bestaande systeem rond vaste telefonie en internet, wordt ook bekeken of er in de mobiele telecom een sociaal tarief kan geïnstalleerd worden.
‘Sinds de vorige telecomwet was de opmars van mobiele telefonie enorm, dus het is normaal dat we onderzoeken of we ook daar de meest kwetsbaren kunnen helpen. Maar tegelijk willen we ook de bestaande sociale tarieven voor vaste lijnen en internet thuis uitbreiden. Een automatische toekenning moet ervoor zorgen dat mensen die misschien niet goed op de hoogte zijn, maar de hulp zeker kunnen gebruiken, ook effectief geholpen worden. En we gaan ook een automatische indexering doen van de korting die je via het sociaal tarief krijgt. Dat was nog niet gebeurd, terwijl de levensduurte jaar na jaar stijgt.’
Basisrecht internettoegang en anti-fraude
Een andere belangrijke evolutie waar de nieuwe telecomwet op wilt inspelen, is de algemene snelheid van internetverbindingen. De EU ziet Europa in 2025 als een ‘Gigabit Society’, met een zo ruim mogelijke dekking van voldoende snel internet. Daarnaast, zal ook de minimale internetsnelheid in het kader van het basisrecht op internettoegang gevoelig worden opgetrokken.
‘Op dit moment is dat 1 megabit per seconde, wat echt niet meer van deze tijd is’, zegt minister De Sutter. ‘Wat de concrete minimumsnelheid zal zijn, moeten we nog onderzoeken. Maar bepaalde toepassingen zoals videocalls organiseren, wat in deze tijden extra belangrijk is voor veel mensen, moeten wel het minimum zijn, zodat we niemand achterlaten in de digitalisering.’
Daarnaast worden los van het Europese Wetboek ook maatregelen genomen tegen oplichting. Voortaan zullen operatoren toegelaten worden om fraudulese sms’n en nummers te blokkeren en zal de identificatie van inkomende gesprekken niet meer gewijzigd kunnen worden, als het om verdachte oproepen gaat.
Consumentenrechten en België als voorbeeld
Nog nieuw in de telecomwet is de regulering van de zogenaamde ‘Over The Top’-toepassingen als WhatsApp en Messenger en ook een paar maatregelen om consumenten beter te beschermen, worden opgenomen.
‘Het is vooral opvallend dat de bestaande Belgische maatregelen rond consumentenbescherming als voorbeeld dienden voor de Europese regelgeving’, zegt minister De Sutter. ‘Dat maakt duidelijk dat we in België een goeie traditie hebben op dat vlak. Denk aan de prijsvergelijker, of de Easy Switch, om makkelijk van operator te veranderen. Tel daarbij een paar nieuwe regels, zoals de verplichting voor operatoren om klanten terug te bellen als die niemand te pakken krijgen op de helpdesk, en je weet dat we hierbij een belangrijk hoofdstuk in het regeerakkoord succesvol uitvoeren.’