Minister van Telecom Petra De Sutter (Groen) voert vanaf 1 maart een sociaal internetaanbod in voor naar schatting 600.000 huishoudens. Zij hebben dus recht op goedkoper vast internet. Daaraan kan ook goedkoper gsm, televisie of vaste telefonie worden toegevoegd. ‘Een hoop mensen zullen minder betalen voor hun telecom. Dat houdt de kosten voor internet en telefonie betaalbaar. Dit sociaal internetaanbod in samenwerking met de operatoren,’ aldus De Sutter.
‘Proximus, VOO en Telenet zullen de nieuwe tarieven op eigen kosten aanrekenen. Dat is 19 euro per maand voor vast internet met een surfsnelheid van minstens 30 megabit per seconde en downloadvolume van 150 gigabyte. Daarnaast bieden ze voor 40 euro een bundel met internet waaraan bijvoorbeeld televisie of telefonie kan toegevoegd worden,’ duidt De Sutter.
Ze gaat verder: ‘Dit aanbod geldt voor personen met een ernstige handicap, een klein pensioen of een leefloon. Internet in België is momenteel bij de duurste van Europa. Dat komt omdat er nu relatief weinig aanbieders zijn en de marktwerking niet volledig speelt. Dat kan kantelen wanneer binnenkort de vierde speler erbij komt.’
De Sutter wil dat iedereen die recht heeft op een goedkoper tarief het tenminste weet. ‘We komen daarom met een campagne die duidelijk maakt wie rechthebbende is. Mensen zullen brieven ontvangen of vanaf 18 maart via een tool zelf kunnen checken of ze recht hebben op een sociaal internet aanbod. De tool zal op de website www.sociaalinternetaanbod.be staan. Met één klik weten ze dan of je in aanmerking komt om goedkoper te surfen op het internet.’
‘Ook OCMW’s en andere organisaties die contact hebben met doelgroep schakelen we in. Mensen kunnen ook contact opnemen via diverse kanalen met een telecomoperator om het sociaal internetaanbod te verkrijgen.’
Tot slot raadt De Sutter iedereen aan om te surfen naar bestetarief.be om daar prijzen te vergelijken. ‘Ga naar bestetarief.be. Volgens een studie van de telecomwaakhond BIPT kan je jaarlijks tot meer dan 300 euro besparen door telecomtarieven te vergelijken. Daarnaast maakten we via je klantnummer het wisselen van telefonie- en internetaanbieder een pak gemakkelijker dan vroeger.’