‘Ik wil dat alle postbedrijven in ons land zich houden aan de arbeidswetgeving en op een eerlijke manier de pakjes beleveren. Dat kan bijvoorbeeld door te werken met meer vaste contracten. De versplintering van de pakjessector in allerlei kleine ondernemingen maakt sociale controle zo goed als onmogelijk wat wanttoestanden in de hand werkt,’ zo reageert minister van Overheidsbedrijven op de arrestaties van een aantal mensen tijdens de grote actie van gisteren bij PostNL. Ze heeft een voorontwerp van wet klaar om mistoestanden aan te pakken via de postwet.
De Sutter zegt er in één adem bij dat ze zich natuurlijk niet wil uitspreken over deze arrestaties. ‘Nu is er bij nieuwe controles weer gebleken dat er mogelijks inbreuken zijn. Over de zaak zelf kan en wil ik natuurlijk niks zeggen. Het gerecht moet zijn werk doen.’
Met haar voorontwerp van wet wil De Sutter de problemen in de pakjessector preventief aanpakken, door de grootste spelers uit de postsector te verplichten om pakjesbezorgers een vast contract te geven. ‘ Ik wil voorkomen dat we nog langer pakketjes uit handen kunnen krijgen van bezorgers die het risico lopen op uitbuiting. Het is al een tijdje duidelijk dat er wantoestanden zijn in de pakjessector, voornamelijk in de belevering van de last mile. Schijnzelfstandigen, extreem slechte contracten,.. de 19de eeuw toestanden waarover ik het eerder had.’
Ze gaat verder: ‘Iedereen betrokken in de pakjes- en postsector (bv. de vakbonden) kan zich nu over mijn voorontwerp van wet buigen aangezien de tekst, op mijn vraag, aan openbare raadpleging werd onderworpen, via de website van het BIPT.
Deze tekst zal nog besproken worden binnen de regering en moet dus nog een hele weg afleggen, voegt ze toe, maar ze onderstreept ‘dat het vaststaat dat de sector menselijker en beter moet worden om in te werken. Dit is een prioriteit voor mij. Ik wil dat we een einde kunnen maken aan cowboypraktijken in deze sector’, zegt De Sutter.
Naast de werkomstandigheden van de pakjeskoerier, tekenen we trouwens ook een traject uit om de pakjessector te verduurzamen op ecologisch vlak.