Overheid gaat bedrijven helpen testen of ze klaar zijn voor digitale ‘rampscenario’s’

De federale overheid heeft een plan klaar om bedrijven te helpen anticiperen op eventuele problemen als bepaalde digitale processen niet beschikbaar zouden zijn. Veel bedrijven digitaliseren de werkvloer, maar zijn zich niet bewust van de mogelijke risico’s en zijn ook niet voorbereid mochten er grote problemen opduiken. ‘Met steeds meer telewerkers is de garantie dat er digitaal niks misloopt binnen bedrijven, belangrijker dan ooit’, zegt federaal minister voor Telecommunicatie Petra De Sutter.

 

Een brand, een overstroming, een elektriciteitspanne, of gewoon een storing op de internetverbinding, … Er zijn veel zaken die de ICT van een bedrijf lam kunnen leggen, waar het bedrijf zelf zich niet bewust van is en geen controle over heeft. Aangezien alsmaar meer bedrijven, ook kleinere KMO’s, veel van hun processen digitaliseren en veel gegevens enkel online bijhouden, kan dat voor veel problemen zorgen. De FOD Economie biedt bedrijven via het Digital Reaction Plan nu een quickscan aan om te ontdekken waar hun zwakke punten liggen en te weten waar er inspanningen nodig zijn.

 

‘Zonder het misschien zelf te beseffen, zijn steeds meer bedrijven erg afhankelijk van de technologie’, zegt minister De Sutter. ‘Zeker nu we door de coronacrisis, maar ook daarna, steeds meer telewerken, is de digitalisering binnen onze Belgische bedrijven in een stroomversnelling geraakt. Maar dan mag daar niks mee mislopen natuurlijk. Met dit Digital Reaction Plan moedigen we bedrijven aan te screenen naar mogelijke risico’s en zich bewust te zijn van de gevaren. Vooral KMO’s, die vaak geen hele ICT-ploeg klaar hebben staan, kunnen hiermee rampen voorkomen.’

 

Na de quickscan, die de bedrijven aan de hand van een stappenplan zelf kunnen uitvoeren, krijgen ze een rapport met raadgevingen. Daarin staat wat er al goed werkt, maar vooral ook waar de risico’s liggen. Aan de hand van de raadgevingen kunnen bedrijven een Business Continuity Management uitbouwen om in de toekomst problemen zo klein mogelijk te houden en de activiteiten van het bedrijf niet in gevaar te brengen.

 

‘Voor de uitbouw van dat Business Continuity Management zal de federale overheid ook hulp aanbieden’, zegt minister De Sutter. ‘De bedoeling is de bedrijven te helpen met de continuïteit van hun activiteiten, zelfs bij incidenten of crises. Want tijdens de coronacrisis hebben we gezien dat alles mogelijk is. Wie digitaal sterk staat, is beter voorbereid. Daarom komt er ook een communicatiecampagne met video’s rond de risico’s van ICT-problemen. Bedrijven moeten zich ervan bewust zijn dat blind vertrouwen in hun ICT en online processen erg zware gevolgen kan hebben als alles plotseling plat zou liggen.’

 

De ontwikkeling van dit project werd in 2016 opgestart en zal uiteindelijk in totaal 200.000 euro kosten. 

 

De link naar het 'Digital Reaction Plan': Home page | Digital Reaction Plan

Ook interessant

Minister De Sutter breekt lans voor telewerk en digitalisering op eerste EU-top Publieke Sector in 7 jaar

22 jun 2021

Voor het eerst in 7 jaar tijd zijn alle ministers voor Ambtenarenzaken van de Europese Unie bijeengekomen op een top in Lissabon. De impact van de coronacrisis heeft het geloof en vertrouwen in een...

Minister De Sutter wil oude postzegels in BEF nog een tijdje hun waarde laten behouden

18 jun 2021

Minister voor Post Petra De Sutter heeft een compromis uitgewerkt voor de uitfasering van oude postzegels met een waarde in Belgische frank. Volgens een oorspronkelijk plan zouden die niet meer kun...

Minister De Sutter in debat met de Kamer over grote krachtlijnen beheerscontract bpost

15 jun 2021

Vanmiddag gaat minister Petra De Sutter in de Kamercommissie Mobiliteit, Overheidsbedrijven en Federale Instellingen met Kamerleden in debat over de nieuwe beheersovereenkomst met bpost. Deze zome...

Cookies op petradesutter.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren