Meer investeren in hogesnelheidstreinen en nachttreinen

Op 04/05/2019 berichten verschillende Vlaamse media over het Groene speerpunt in de Europese campagne om meer te investeren in hogesnelheidstreinen en nachttreinen. De trein moet een attractief en betaalbaar alternatief voren voor het vliegtuig voor afstanden van minder dan 1.000 kilometer. Daarom willen we op Europees niveau fors investeren in internationale treinverbindingen. Het gaat minimum over 514 miljoen euro voor België en die investering kan verdubbeld worden indien er op Europees niveau een belasting wordt ingevoerd op kerosine en BTW op vliegtickets.

Vliegtuigreizen zijn momenteel immers proportioneel te goedkoop. En aangezien we tegen 2030 een verdubbeling van het vliegverkeer verwachten, moet er op een zogenaamde ‘modal shift’ worden ingezet, zeker voor verbindingen onder de 1.000 kilometer. Vliegtuigpassagiers stoten immers 285 gram CO2 per reizigerskilometer uit, terwijl treinreizigers maar 14 gram per kilometer uitstoten. Fiscaal zitten we dus met een oneerlijke scheeftrekking: op een vliegreis worden geen taksen betaald, terwijl voor een treinreis 6 procent btw op tickets en heffingen op elektriciteit betaald moeten worden.

Een extra taks op vliegtuigtickets en kerosine, kan geld vrijmaken voor investeringen in de trein. Wat op zijn beurt kan leiden tot een betere dienstverlening, nachttreinen en meer hogesnelheidstreinen. De spoorweginfrastructuur moet namelijk worden verbeterd en de verschillende netwerken moeten beter op elkaar worden aangesloten. We hebben misschien wel veel hogesnelheidstreinen naar Parijs, Londen en Amsterdam, maar naar Marseille of Straatsburg zijn er bijvoorbeeld maar twee per dag. Dat kan beter. Daarnaast moet ook de nachttrein weer gaan rijden. Wie oud genoeg is, herinnert zich ongetwijfeld dat dit best een aangename manier van reizen is. Helaas reed de laatste nachttrein van de NMBS in Brussel uit in 2003…

Want: wij willen mensen absoluut niet beperken als het gaat over reizen.

Lees hier het  VRT NWS-artikel.

Lees hier het Knack-artikel.

Lees hier het Bruzz-artikel.

Lees hier het artikel in De Morgen.

Lees hier het artikel in HLN.

Ook interessant

Ministerraad keurt 7de Beheerscontract bpost met grote ambities op ecologisch en sociaal vlak

23 jul 2021

Op vrijdag 23 juli 2021 heeft de federale ministerraad het zevende beheerscontract van bpost goed...

Minister De Sutter gaat ambtenaren beter laten ‘deconnecteren’ na de uren

23 jul 2021

Federaal minister voor Ambtenarenzaken Petra De Sutter gaat met de sociale partners bekijken hoe ...

Nieuwe aanpak strategische plannen voor ambtenarij zet in op vertrouwen

16 jul 2021

De COVID-crisis heeft het belang van een performante overheid benadrukt. Om een performante overh...

Cookies op petradesutter.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren