Op 04/05/2019 berichten verschillende Vlaamse media over het Groene speerpunt in de Europese campagne om meer te investeren in hogesnelheidstreinen en nachttreinen. De trein moet een attractief en betaalbaar alternatief voren voor het vliegtuig voor afstanden van minder dan 1.000 kilometer. Daarom willen we op Europees niveau fors investeren in internationale treinverbindingen. Het gaat minimum over 514 miljoen euro voor België en die investering kan verdubbeld worden indien er op Europees niveau een belasting wordt ingevoerd op kerosine en BTW op vliegtickets.
Vliegtuigreizen zijn momenteel immers proportioneel te goedkoop. En aangezien we tegen 2030 een verdubbeling van het vliegverkeer verwachten, moet er op een zogenaamde ‘modal shift’ worden ingezet, zeker voor verbindingen onder de 1.000 kilometer. Vliegtuigpassagiers stoten immers 285 gram CO2 per reizigerskilometer uit, terwijl treinreizigers maar 14 gram per kilometer uitstoten. Fiscaal zitten we dus met een oneerlijke scheeftrekking: op een vliegreis worden geen taksen betaald, terwijl voor een treinreis 6 procent btw op tickets en heffingen op elektriciteit betaald moeten worden.
Een extra taks op vliegtuigtickets en kerosine, kan geld vrijmaken voor investeringen in de trein. Wat op zijn beurt kan leiden tot een betere dienstverlening, nachttreinen en meer hogesnelheidstreinen. De spoorweginfrastructuur moet namelijk worden verbeterd en de verschillende netwerken moeten beter op elkaar worden aangesloten. We hebben misschien wel veel hogesnelheidstreinen naar Parijs, Londen en Amsterdam, maar naar Marseille of Straatsburg zijn er bijvoorbeeld maar twee per dag. Dat kan beter. Daarnaast moet ook de nachttrein weer gaan rijden. Wie oud genoeg is, herinnert zich ongetwijfeld dat dit best een aangename manier van reizen is. Helaas reed de laatste nachttrein van de NMBS in Brussel uit in 2003…
Want: wij willen mensen absoluut niet beperken als het gaat over reizen.
Lees hier het VRT NWS-artikel.
Lees hier het Knack-artikel.
Lees hier het Bruzz-artikel.
Lees hier het artikel in De Morgen.
Lees hier het artikel in HLN.