Bij de uitrol van het 5G-netwerk in België wil minister van Telecom Petra De Sutter de operatoren de opdracht geven om minstens op de 15 belangrijkste en meest gebruikte spoorlijnen een snelle verbinding te garanderen. Dat staat in een KB rond de uitrol van 5G, dat nu naar de Raad van State gaat en dan ter goedkeuring aan het Overlegcomité wordt voorgelegd. ‘Een goeie internetverbinding moet helpen om de trein aantrekkelijker te maken’, zegt minister De Sutter.
Bij de uitrol van een 5G-netwerk – voorzien in 2022, na de veiling van de frequenties – horen een paar voorwaarden voor de operatoren. Een belangrijk aspect daarbij is de dekkingsgraad, wat ook Europa van ons land vraagt, zodat zo weinig mogelijk mensen uit de boot vallen, omdat ze in een ‘witte zone’ wonen. Concreet moet er na 1 jaar een nationale dekkingsgraad zijn van 70%, die oploopt tot een minimale dekkingsgraad van 99,8%, 6 jaar na de uitrol. Op dit moment, met de huidige technologie, is er een dekkingsgraad van 98%.
Ook op de trein
Maar ook voor de belangrijkste spoorlijnen komt er een minimale dekkingsgraad, om zoveel mogelijk treinreizigers een snelle internetverbinding te bieden. Dat antwoordde minister De Sutter vandaag ook in de Kamercommissie Economie, waar het wetsontwerp 5G vandaag werd besproken en goedgekeurd. Nu gaat het wetsontwerp naar het volledige parlement.
‘We vragen de operatoren om de 15 belangrijkste en meest gebruikte spoorlijnen specifiek van een minimale dekking te voorzien’, zegt minister De Sutter. ‘Concreet vragen we dat er 2 jaar na de uitrol van het 5G-netwerk een dekkingsgraad is van 98% op die lijnen, met een minimale snelheid van 10 Mbit/s.’
Trein aantrekkelijker maken
‘De digitale transitie is volop gaande en we doen steeds meer zaken online: werk, school, administratie, …' zegt minister De Sutter. 'Daarom moeten we ervoor zorgen dat niemand uit de boot valt en dat ook treinreizigers comfortabel online kunnen surfen, op een snel en stabiel netwerk. Ik hoor dat het gebrek aan goed internet op de trein momenteel een frustratie is voor veel pendelaars. Hiermee maken we de trein een pak aantrekkelijker.’
Bij de 15 trajecten zitten onder andere die tussen Brussel en Antwerpen, Antwerpen en Gent en Brussel en Luik. Het KB gaat nu naar de Raad van State en wordt deze zomer definitief ter goedkeuring voorgelegd aan het Overlegcomité.