Minister van Post is tevreden dat de Ecozones van bpost een succes zijn. Ze bestelt nu een studie om te komen tot een draaiboek waardoor burgemeesters sneller een eigen emissievrije zone kunnen uitrollen. ‘Ik ben een tevreden groene minister. In steden zoals Leuven, waar bpost een Ecozone uitrolt, wordt minder CO2 uitgestoten. De vraag is nu: hoe kunnen we tot een standaardisering komen waardoor elke stad snel een emissievrije zone kan inplanten voor elk pakjesbedrijf,’ aldus De Sutter. Ze kondigt aan het te zullen onderzoeken.
De Sutter legt uit: ‘Als je alleen nog maar kijkt naar de daling van CO2-uitstoot in Leuven na één jaar Ecozone, zie je het succes van zo’n bpost Ecozone. Hetzelfde geldt voor Mechelen dat al iets langer een Ecozone is. Het zijn telkens steden die de koe bij de horens vatten en zelf plannen maken om de pakjesleveringen in hun stad te verduurzamen. . Ik zie dus een sterke dynamiek maar vaak ook een lappendeken aan afzonderlijke maatregelen om de pakjesbedeling duurzamer te maken. De ene burgemeester voert een emissievrije zone in, de andere werkt met voetgangerszones, levervensters, enzovoort.’
‘Wat ik nu wil doen, is zoeken naar een standaardmodel waardoor andere steden en gemeenten sneller op de trein kunnen springen en een emissievrije zone kunnen inplannen in hun gemeente of stad. Hierbij wordt rekening gehouden met het feit dat verschillende regels voor e-commerce tussen steden onderling zoveel mogelijk vermeden moeten worden.’
Iedereen op één lijn
De Sutter kijkt naar Nederland. ‘De Nederlandse regering besliste om tegen 2025 in steden in heel het land emissievrijzones in te voeren. Zones die zonder CO2 bevoorraad worden. Ondernemers kunnen met subsidies overstappen op een schone bestelbus of vrachtwagen. Zo wil de Nederlandse regering steden gezonder en prettiger maken om in te wonen en te werken en gaat de uitstoot van schadelijke gassen en fijnstof naar beneden.’
Om hier een soortgelijk initiatief te krijgen, moeten lokale, federale én regionale overheden, logistieke dienstverleners, retailers en consumenten op dezelfde lijn zitten. ‘De studie die ik bestel, zal in kaart brengen hoe lokale besturen kunnen bijdragen aan zo’n duurzame pakjeslogistiek. Onder duurzaam worden bijvoorbeeld de volgende aspecten gezien: CO2-uitstoot, luchtvervuiling, verkeersopstopping…’
Volgens De Sutter zal de studie rekening houden met de mogelijkheden die worden geboden door pakketautomaten, microhubs, cargo-fietsen, elektrische bestelwagens, de locatie van stedelijke distributiecentra,… De studie kijkt ook naar de verschillen in het stedelijk weefsel tussen de steden in België, en legt zich dus toe op het volledige grondgebied van het land. De focus ligt op steden en verstedelijkte gebieden. De studie gaat tot slot na of er een rol is weggelegd voor samenwerkingsverbanden of netwerken van steden en/of gemeenten.