De Sutter maakt overstappen naar goedkopere telecom nog eenvoudiger

‘Gedaan met dubbele facturen of een overstap tussen providers die in het honderd loopt. Het systeem om makkelijk te wisselen van telecomoperator, Easy Switch genaamd, wordt eenvoudiger. De kinderziektes gaan eruit. De drempel naar een goedkopere concurrent wordt lager,’ dat zegt minister van Telecommunicatie Petra De Sutter. Zij werkte aan een Koninklijk Besluit hierover dat vandaag gepubliceerd wordt in het Staatsblad. Binnen ruim een jaar treedt het in werking.

‘In België zijn 44 procent van de abonnees met een bundel van bijvoorbeeld internet en digitale televisie nog nooit van operator veranderd, tegenover bijvoorbeeld 19 procent in Finland en 33 procent in Spanje (1). De stap zetten om te wisselen van operator, is blijkbaar moeilijker in ons land. We vermoeden dat mensen jaren bij dezelfde operator blijven omdat ze gedoe willen vermijden. Een wissel loopt niet altijd van een leien dakje, nochtans kan je er wel door besparen,’ aldus De Sutter. 

Ze gaat verder: 'Het is moeilijk om er een exact bedrag op te plakken, maar afhankelijk van het product kan je toch een heel bedrag besparen. Volgens de telecomregulator BIPT kan dat voor mobiele telefonie oplopen tot 100 euro per jaar, voor vast internet tot 240 euro per jaar.’ (2)

Het systeem Easy Switch maken we nu nog gemakkelijker: ‘Dat kan leiden tot een hoger klantenverloop, concurrentie die aangezwengeld wordt en zo prijzen die gedrukt worden.’  

Nieuw controlenummer 

Ze legt uit hoe ze dat gaat doen: ‘Telecomoperatoren worden vandaag al verplicht om aan klanten een uniek identificatienummer mee te geven, waarmee klanten gemakkelijk kunnen overschakelen naar een andere operator. Helaas loopt dat nog niet altijd vlot. Nummers worden vaak verkeerd doorgegeven waardoor Easy Switch vierkant loopt en mensen dubbele facturen krijgen. Aan dat identificatienummer zullen we een controlenummer voegen. Zo zal er niets meer mislopen want de nieuwe operator krijgt een foutmelding als klanten een foutief nummer doorgaven.’ 

‘Het identificatienummer met controlenummer zal trouwens altijd zichtbaar zijn op de eerste bladzijde van de maandelijkse afrekening. Nu is daar niets over afgesproken en moeten klanten het nummer vaak zoeken,’ zegt De Sutter.   

Automatisch hogere compensatie

Daar blijft het niet bij. De Sutter legt in haar Koninklijk Besluit ook automatische hogere compensaties op voor klanten die tevergeefs wachten op het installatiebezoek van de technicus. ‘Als de technicus niet komt opdagen, zal de klant automatisch 30 euro compensatie krijgen. Dat is nu maar 10 euro waar klanten bovendien zelf naar moeten hengelen.’ 

De Sutter weet uit de recentste cijfers dat tussen 2017 en 2019 3.000 klanten een compensatie kregen (3). Ze merkt op dat er ook een ander nieuw element aankomt: ‘Als de activering van het vast internet of het bundelabonnement  blijft aanslepen, dan heeft de nieuwe klant recht op zes euro compensatie per dag. Die zes euro moet de klant dan wel zelf aanvragen.’ 

Betere begeleiding

Verder schrijft De Sutter in haar Koninklijk Besluit dat telecomoperatoren beter opgeleid zullen worden om klanten te helpen. ‘Operatoren zullen zelf contact opnemen met de nieuwe klant om de laatste formaliteiten in orde te brengen. In elke stap krijg je begeleiding en word je beter geïnformeerd.’  

De Sutter meldt dat ondernemingen en verenigingen door haar koninklijk besluit ook terecht kunnen op Easy Switch als ze van telecomaanbieder willen veranderen, zolang ze een standaardtariefplan hebben.   

Tot slot zegt ze dat ‘het Koninklijk Besluit er komt na opbouwend overleg met de telecomsector.’    

Het systeem Easy Switch om gemakkelijker over te stappen bestaat al ruim vijf jaar. Sinds 2017 kunnen klanten met minder zorgen overstappen. Volgens de jongste cijfers voorhanden waren er in 2021 ruim  99.125 abonnees die via Easy Switch wisselden van operator. (4) Dat is een vierde van alle overstappen (5). ‘Het is aan de nieuwe operator om klanten te wijzen op Easy Switch.’  

Legende:

(1)  Special Eurobarometer 510 (EC) : E-Communications in the Single Market - juni 2021 - - Eurobarometer survey (europa.eu)  

(2)  Antwoord BIPT van 28 september 2022 op vraag kabinet 

(3) Verslag_Evaluatie_Easy_Switch_2019-2020.pdf (bipt.be)  

(4) Situatie van de elektronische communicatie 2021: cijfers BIPT Opendata_2021_NL.xlsx (live.com)  

(5) Idem

Ook interessant

We verhogen de strijd tegen sms’en die mensen oplichten

27 nov 2022

‘Een kwart van de Vlaamse bevolking zegt niet waakzaam te zijn als het gaat om haar gegevens wann...

De Sutter: “Klanten met prepaidkaart stappen over met behoud van resterende belwaarde”

23 nov 2022

‘In ons land zijn een kleine 2 miljoen prepaid-telefoonkaarten in omloop. Veel mensen bellen dus ...

Black Friday | Hoe zo milieuvriendelijk mogelijk je pakje laten leveren? ‘We ontwikkelen samen met Comeos en VIL een tool om klanten te helpen’.

20 nov 2022

‘6 op 10 Belgen (1) wil op een milieuvriendelijke manier online pakjes bestellen. We helpen hen ...

Cookies op petradesutter.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren