‘Telecomoperatoren moeten transparanter zijn over hun klimaatinspanningen. Ook klanten willen dat. De telecomregulator zal hun inspanningen in de toekomst beter in het oog houden,’ dat zegt minister van Telecommunicatie Petra De Sutter naar aanleiding van een nieuwe studie die zij bestelde bij het BIPT. De studie wijst uit dat de telecomoperatoren een duurzame weg inslaan, maar dat er nog verbetering mogelijk is.
‘We weten dat klanten steeds milieubewuster kiezen. Zo blijkt uit een Europese analyse dat minstens dan 8 op 10 consumenten meer informatie wil over de duurzaamheid van producten. (1) Het gaat daarbij niet per se alleen over telecom, maar de trend is duidelijk: klanten willen duidelijkheid over duurzaamheid. Die transparantie vanuit operatoren kan en moet beter (2),‘ weet De Sutter uit de nieuwe BIPT-studie.
Uit dat rapport merkt De Sutter op dat er nu geen uniforme regels zijn om te rapporteren over duurzaamheid. ‘Niet elk bedrijf rapporteert op dezelfde manier waardoor klanten de inspanningen moeilijk kunnen vergelijken. Hier ligt een kans voor de telecomsector. Neem duurzaamheid op in je strategie en maak dat ook heel concreet duidelijk aan de klant. ’
‘We weten dat klanten bedrijven omarmen die op duurzaamheid focussen. Help ze kiezen voor een telecomoperator door een uniforme duurzaamheidscore, net zoals ze nu ook kunnen prijzen kunnen vergelijken bijvoorbeeld. Hier is een rol voor telecomregulator BIPT weggelegd,’ zegt ze.
Milieuvriendelijk scoren
Uit de studie blijkt dat telecombedrijven in België voldoende scoren op milieuvriendelijkheid. ‘De voorbije jaren daalt hun energieverbruik, besparen ze op water, stoten ze minder CO2 uit en hebben ze minder afval,’ weet De Sutter.
Ze legt uit: ‘De operatoren bespaarden 11 procent energie tussen 2018 tot 2021. Dat gaat vooral over minder elektriciteitsverbruik. Ook met de uitstoot van CO2 gaat het de goede kant op: er werd in dezelfde periode 14 kiloton CO2 minder uitgestoten. (3) Daarmee zouden de operatoren nu alvast CO2-neutraal zijn. Ze investeren dus voldoende om de uitstoot van brandstoffen te compenseren (4)’.
De Sutter verduidelijkt dat het rapport op dat vlak vooral keek naar de CO2-uitstoot van gebouwen, wagens en de uitstoot die ontstaat door energie opgewekt in een elektriciteitscentrale. ‘De operatoren evolueren naar een milieuvriendelijk wagenpark en de energie waarop ze draaien, is voor twee operatoren voor 100 procent hernieuwbaar.’ (5)
‘Onze operatoren springen ook zuiniger om met water. Op drie jaar loopt bijna de helft minder water uit hun kranen. Water wordt vooral gebruikt om de datacenters te koelen.’(6)
Op naar net zero
Hoewel deze cijfers suggereren dat telecomoperatoren duurzaamheid al hoog op hun to do lijst hebben staan, ziet De Sutter ruimte voor verbetering. ‘Volgens de studie kunnen telecombedrijven nog milieuvriendelijker. Door bijvoorbeeld zich te richten op eigen energieproductie via de bouw van zonnevelden of aanleg van windparken. Dat gebeurt nu te weinig. Iets wat het Duitse Deutsche Telekom al wel deed.’ (7)
‘Het mag ook allemaal wel wat sneller. Het Nederlandse KPN bijvoorbeeld stoot vandaag totaal geen CO2 meer uit met haar wagenpark en gebouwen. (7) KPN is dus wat heet net zero op dat vlak. Die ambitie hebben onze telecomoperatoren pas binnen acht jaar of in één geval pas tegen 2040,’ zegt ze tot slot.
Bronnen:
- Empowering Consumers for the Green Transition (europa.eu)
- Monitor Deloitte, Sustainability of telecommunication networks and operators in Belgium BIPT-studie, p 46, 2022.
- Idem, p 5
- Idem, p 32
- Idem, p 29
- Idem, p 5
- Idem, p 34
Deze studie richt zich op de zogenoemde scope 1 en scope 2 om de CO2-uitstoot van de telecomoperatoren in beeld te krijgen. Dat gaat dan over de CO2-uitstoot van hun eigen kantoren, wagens, aangekochte elektriciteit.