Deze namiddag heeft de Ministerraad het ontwerp van koninklijk besluit goedgekeurd met het oog op de gedeeltelijke omzetting van de technische pijler van het vierde Europees spoorwegpakket. Dat is een belangrijke vooruitgang die wegens de gezondheidscrisis was uitgesteld. De regering gaat dus door met de uitvoering van de technische pijler van het vierde spoorwegpakket en zet een stap verder in de beveiliging van het treinverkeer.
Dit koninklijk besluit verduidelijkt de regelingen voor de afgifte van veiligheidscertificaten aan spoorwegondernemingen en die voor de afgifte van veiligheidsvergunningen aan infrastructuurbeheerders. Het KB bepaalt ook de eisen met betrekking tot het jaarlijks veiligheidsverslag. De wijziging van bovengenoemd koninklijk besluit beoogt de samenhang met de terminologie van de Spoorcodex (zonder inhoudelijke wijzigingen aan te brengen).
Het ontwerp van KB viseert ook de omzetting in intern recht van twee Europese richtlijnen (2016/797/EU en 2016/798/EU) die resulteren uit verschillende herschikkingen van de richtlijnen 96/48/EG en 2001/16/EG met het oog op de uitvoering van een proces waarmee treinen probleemloos en op een veilige manier van een netwerk in de ene lidstaat naar dat in een andere lidstaat moeten kunnen overgaan. Het ontwerp kadert dan ook in een harmonisatie van technische voorschriften, hetgeen essentieel is voor de interoperabiliteit van de nationale spoorwegsystemen in de EU. Deze harmonisatie zal ook ons land ten goede moeten komen op vlak van veiligheid.
Minister Petra De Sutter die voor de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen bevoegd is, bewondert deze technische vooruitgang die een stap verderzet in een veiliger treinverkeer.