08 mei 2019

Over (en vooral tegen) de commercialisering van donorsperma

uit "Vikingzaad is goud waard!" - Humo (06/05/2019)

Deens sperma is big business. Elk jaar komen er in ons land 400 à 500 baby's bij, verwekt met Vikingzaad. Op websites als Cryos leg je zaad in het winkelmandje en ga je met één klik verder naar 'afrekenen'. 'Soms voelde het wel bizar: alsof je online shopt voor een kindje.'

Landen die zelf op droog zaad zitten door een donortekort, zoals het onze, lopen al jaren storm voor het Vikingzaad. Ziekenhuizen bestellen niet alleen bij Cryos, maar ook bij de Deense concurrent European Sperm Bank, goed voor 30.000 donorbloedjes in alle windstreken. Het Deense sperma maakt al 63 procent van onze zaadbanken uit. Heterokoppels, lesbische paren en single vrouwen doen er een beroep op. Elk jaar komen er in ons land 400 à 500 baby's bij met Deense roots.

Het mag duidelijk zijn: Deens sperma is big business en de commerciële spermabanken houden vooral deze wet voor ogen: die van vraag en aanbod. Kies je voor een staaltje extra beweeglijk zaad, dan betaal je meer. Kies je een openprofieldonor, bij wie je kind aan 18 jaar kan aankloppen, dan tast je nog dieper in je buidel. En bestel je rechtstreeks bij Cryos, zonder tussenkomst van een ziekenhuis, dan lopen de kosten nog meer op. Centen die je sowieso uit eigen zak betaalt, want voor sperma komt de ziekteverzekering niet tussen. Wel voor de opvolging van je cyclus in het ziekenhuis en de inseminatie zelf.

Dat je voor een openprofieldonor meer ophoest dan voor een anonieme, stuit sommige fertiliteitsartsen tegen de borst. Zo ook Petra De Sutter (UZ Gent/Groen), die er in haar rapport voor de Raad van Europa voor pleit om de anonimiteit uit te doven: "Stel je voor dat je je kind later moet vertellen: 'Sorry jongen, het is'maar' een anonieme donor. Meer konden we niet betalen.' In een ideale wereld laten we die prijszetting over aan de overheid, niet aan de markt. Het gaat hier tenslotte over menselijk weefsel waar kinderen uit worden geboren. Nu zitten we daar in een compleet commerciële situatie. Dat wringt."

auteur: Eline Delrue

Lees het volledige artikel hier!

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.